אמנים במפעל פסטה לשעבר משמרים את מסורת האופרה
במפעל פסטה לשעבר ברומא, אמנים משחזרים תלבושות ותפאורות של אופרות איטלקיות קלאסיות.

מאחורי שער חלוד ליד ה-Circus Maximus ברומא, נמצא מבנה שעובר על פניו מדי יום המוני תיירים. הם אינם מודעים לכך שמאחורי הצבע המתקלף והדהוי מסתתרת פעילות שוקקת המתחזקת את אחת המוסדות התרבותיים הגדולים של איטליה.
המבנה, ששימש בעבר כמפעל פסטה, הפך לפני כמעט מאה שנה למחסן וסדנה של בית האופרה של רומא. הוא מאחסן אוצר של תפאורות ו-70,000 תלבושות מהופעות של יותר ממאה שנה. ועוד רבות נוצרות - בדרך המסורתית.
השנה, מעצבי התלבושות, החייטים והתופרות של בית האופרה עוסקים בשחזור התלבושות המקוריות של האופרה 'טוסקה' של ג'אקומו פוצ'יני. האופרה, המספרת על תשוקה, אכזריות והונאה, מתרחשת ברומא של המאה ה-19 ומציינת השנה 125 שנה להופעתה הראשונה.
"למזלנו, כל הסקיצות לכל תלבושת קיימות והן מאוד מפורטות ואנו שיחזרנו אותן, תוך שמירה ככל האפשר על הטעם של התקופה מבחינת הבדים, הצורות וכל החומרים ששימשו", אמרה אנה ביאג'יוטי, מנהלת התלבושות של בית האופרה, בראיון בתוך המחסן.
מאחורי כל סקיצה מצאה ביאג'יוטי הערות מפורטות. היא הרכיבה קלסר שהצוות שלה מכנה 'התנ"ך', מלא בעותקים של המקור. כדי לעזור לכ-30 החייטים שלה, ביאג'יוטי תמללה בקפידה את ההערות בכתב היד הצפוף של מעצב התלבושות הראשי דאז, אדולף הוהנשטיין, לאותיות גדולות וקריאות.
הם עובדים בחלל צפוף מעל בית האופרה - תופרים, מדביקים, תופרים, גוזרים ומגהצים. כל שנה הם מייצרים כ-700 תלבושות להופעות אופרה ובלט, המאוחסנות לאחר מכן במחסן, תלויות בתוך כיסויי ניקוי יבש מפלסטיק. אין מערכת דיגיטלית למעקב אחריהן; הן ניתנות לאיתור רק על ידי המעצבים והחייטים שהקדישו את חייהם למקצוע.
בקומה העליונה של המחסן, מעצבי התפאורה עובדים בחלל לופט ענק, הולכים על גבי קנבס, גוררים עגלות אפורות עמוסות בדליי צבע. ב-10 באפריל הם השתמשו במברשות עם ידיות כה ארוכות שנראו כמו מטאטאים כדי לצייר דלתות עתיקות, קשתות, פסלים ופרסקאות כדי ליצור אשליה תלת-ממדית של פאלה רומאית על פני השטח השטוח. מעבר עילי סיפק תצפית כדי להבטיח שהאשליה האופטית יוצאת בדיוק נכון.
"זהו מקצוע גוסס", אמר דנילו מנצ'יני, מנהל ייצור התפאורה. במקומות אחרים, תפאורות מצוירות הוחלפו בקירות LED, הקרנות ומסכים מוארים מאחור - אך לא בבית האופרה של רומא. עבור 'טוסקה', מעצבי התפאורה גם עבדו על פי הסקיצות של הוהנשטיין להופעה המקורית.
גם מנצ'יני וגם מנהל המוזיקה מיקלה מריוטי מודים לפוצ'יני על שמירת התשוקה שלהם בחיים. "פוצ'יני היה גאון, לא רק מבחינת יופי המוזיקה, אלא בדיוק בגלל הכישרון התיאטרלי והקולנועי שהוא מעניק ליצירותיו", אמר מריוטי. "אם כולנו כאן, עלינו להודות לו, לא כל כך על תחיית העבודה, אלא על הישרדותה. כי הוא הבין שאם לא תחודש בדרך כלשהי, האופרה הייתה נעלמת."