מכסי ייבוא חדשים בארה"ב: השפעה על תעשיית הרכב
מכסי ייבוא של 25% על חלקי רכב נכנסו לתוקף בארה"ב, מה שמעלה את הלחץ על התעשייה.

מכסי ייבוא חדשים בשיעור של 25% על מנועים, תיבות הילוכים וחלקי רכב מרכזיים נוספים נכנסו לתוקף בארצות הברית, מה שמעלה את הלחץ על תעשיית הרכב שמנסה לנווט בין שינויים במדיניות הכלכלית.
המכסים החדשים נכנסו לתוקף ימים ספורים לאחר שדונלד טראמפ, נשיא ארה"ב, הודיע עליהם בתגובה לחששות עסקיים, אך לא ביטל אותם. טראמפ הצהיר כי המכסים נועדו לעודד יצרני רכב להגדיל את הייצור בארה"ב.
אנליסטים טוענים כי הרחבות מיידיות בארה"ב עשויות לבוא על חשבון הייצור במקומות אחרים, ובכך להוביל לעלויות גבוהות יותר לעסקים ולבסוף גם לעליית מחירים לצרכנים.
בינתיים, חברות הרכב מוגנות מכאב כלכלי, כאשר ג'נרל מוטורס ופורד דיווחו על גידול דו-ספרתי במכירות באפריל. עם זאת, ג'נרל מוטורס הזהירה כי היא מצפה לעלויות חדשות של עד 5 מיליארד דולר השנה כתוצאה מהמכסים, כולל כ-2 מיליארד דולר על מכוניות שהיא מייצרת בדרום קוריאה ומייצאת לארה"ב.
מנהלים בחברות ציינו כי הם מצפים לעליית מחירים של כ-1%, במקום ירידה כפי שצפו בעבר. סימן נוסף לתסיסה הוא שחברות רכב אחרות, כמו סטלנטיס, יצרנית ג'יפ, פיאט וקרייזלר, הסירו את התחזיות הפיננסיות לשנה הקרובה, בשל חוסר הוודאות.
כמחצית מהמכוניות שנמכרו בארה"ב בשנה שעברה יובאו מחוץ למדינה. כאשר טראמפ הודיע במרץ על כוונתו להטיל מכסים של 25% על מכוניות וחלקי רכב מסוימים, זה יצר זעזוע בתעשייה והעלה אזהרות מעליית מחירים וסיכונים לייצור ולמכירות.
מאז, טראמפ ריכך את מדיניותו, במיוחד כלפי מקסיקו וקנדה, שהן חלקים מרכזיים בשרשרת האספקה של התעשייה, בשל עשרות שנים של סחר חופשי בין המדינות. חלקים שיוצרו במקסיקו ובקנדה בהתאם להסכם הסחר החופשי יוחרגו מהמכסים.
טראמפ חתם השבוע על צעדים להגן על חברות מפני מכסים מרובים על אותו פריט, והקים מערכת לשנתיים שבה יצרני רכב יוכלו להפחית את המכסים על חלקים מיובאים ממדינות אחרות ומשמשים במכוניות המורכבות בארה"ב.
מנהלים בחברות מסוימות אמרו שהם בוחנים דרכים להגדיל את הייצור בארה"ב כדי להפחית את העלויות החדשות. ג'נרל מוטורס הודיעה כי הרחיבה את ייצור המשאיות במפעל שלה בפורט וויין, אינדיאנה, בכ-50,000 כתוצאה מהמכסים. השבוע היא גם הודיעה על צמצום הייצור בקנדה.
מרצדס גם ציינה שיש לה גמישות להרחיב את המפעל שלה באלבמה. ארט ויטון, מנהל לימודי עבודה באוניברסיטת קורנל, אמר שייתכן שנראה עוד הודעות כאלה בחודשים הקרובים, אך הוא לא מצפה לראות מפעלים חדשים נבנים בקרוב, בשל המשמעות הכלכלית של השקעה כזו והמצב המשתנה במהירות.
הממשל הודיע שהוא עובד על הסכמי סחר עם מדינות מפתח לתעשייה, כולל דרום קוריאה ויפן. טראמפ עשוי גם לשנות את מדיניותו אם יתחילו להופיע סימנים לנזק כלכלי.
"הכל טוב כרגע," אמר ויטון. "אני לא חושב שההשפעה המלאה של המכסים האלה הורגשה עדיין."